‘Roepen dat je maatschappelijk of sociaal onderneemt is niet meer voldoende’

Ilse van den Brand is sinds 2007 werkzaam bij ROZ (Regionale Organisatie Zelfstandigen) uit Hengelo als adviseur sociaal impact ondernemen. ROZ helpt al sinds 2005 ondernemers ondernemen in Twente en de Achterhoek. Van kleine tot grote bedrijven en van starters tot ervaren ondernemers. ROZ helpt bij alle fasen van het ondernemerschap: van starten tot stoppen en alles daar tussenin. ROZ is dan ook de aanjager van Impact Oost en nog altijd betrokken, omdat Ilse en Marte di Prima zijn aangesloten bij het kernteam. In dit artikel vertelt ze meer over ROZ, sociaal impact ondernemen en sociale inkoop.

Netwerk

“Het werkgebied van ROZ bestaat uit bijna alle Twentse en Achterhoekse gemeenten. Sinds 2016 zijn wij druk bezig met het op de kaart zetten van sociaal impact ondernemen en hebben daar een aantal speerpunten voor vastgelegd. Het was nog best een klus om ondernemers die zich bezighouden met sociaal impact ondernemen in kaart te brengen. We hebben onder andere bijeenkomsten en trainingen/workshops georganiseerd, waar geïnteresseerden op af kwamen, zo ook sociaal impact ondernemers. Tevens startte in die periode de eerste ronde van Twente Move2Social, waar wij partner van zijn. Na ongeveer 2,5 jaar hadden we 45 sociale impact ondernemers in beeld (Impact First Ondernemers). Deze ondernemers gaven aan dat ze het belangrijk vonden dat er een netwerk kwam. We zijn toen een netwerk gestart en organiseerden twee tot drie bijeenkomsten per jaar, waarbij sprekers aanwezig waren en er volop genetwerkt werd.

Impact Oost

Medio 2019 hebben wij de sociale impact ondernemers gevraagd wie er mee willen denken om een professioneler netwerk op te zetten. Ons eerste netwerk hebben we vanuit behoefte opgestart, maar omdat we steeds meer uit gingen breiden vonden we het belangrijk om het echt professioneel aan te gaan pakken. We kregen veel reacties van ondernemers die ons hierbij wilden helpen en kwamen in september van dat jaar bij elkaar. Na een halfuur werd er unaniem besloten dat de nieuwe naam van het netwerk Impact Oost zou moeten worden. Zo is Impact Oost ontstaan! Vanuit mijn rol als SROI-coördinator wilde ik ook op dit platform een marktplaats voor sociale inkoop. Dit zodat sociale inkoop meer gestimuleerd wordt en ondernemers in één oogopslag kunnen zien waar ze sociaal kunnen inkopen óf aan hun SROI-verplichting kunnen voldoen.

Sociale inkoop marktplaats

De sociale inkoop marktplaats is bedoeld om makkelijker in contact te komen met ondernemers die sociaal impact ondernemen. Zo kun je in één oogopslag zien of een ondernemer sociaal onderneemt. Jij kunt als ondernemer inkopen doen bij sociaal impact ondernemers. Hiermee kun je maatschappelijk verantwoord ondernemen in je bedrijfsvoering doortrekken. Een ondernemer kan bijvoorbeeld de glasbewassing, het groenonderhoud of zijn relatiegeschenken duurzaam en/of sociaal inkopen. Wij vinden dat sociale inkoop ook gestimuleerd moet worden. Om dat te bereiken is de marktplaats geïntegreerd in het SROI-beleid van de gemeenten in heel Overijssel en Gelderland. Hiermee zorgen we ervoor dat er nog meer werkgelegenheid wordt gecreëerd voor de doelgroep (hiermee bedoel ik mensen die moeilijker aan werk komen of blijven). Met een omweg zorg je zo voor grote maatschappelijke impact door het stimuleren van sociale inkoop. Bij de sociale inkoop marktplaats van Impact Oost komt ook een SROI-knop, waardoor je makkelijk kunt zien waar jij kunt inkopen om zo je SROI-verplichting in te vullen.

Ilse van den Brand: 'Op de sociale inkoopplaats zie je in één oogopslag waar je sociaal kunt inkopen’

Lid worden van Impact Oost

Het wordt steeds belangrijker voor ondernemers om sociaal in te kopen en voor sociaal impact ondernemers is het van groot belang om hiervoor zichtbaar te zijn. Bij Impact Oost kan dat. Als sociaal impact ondernemer krijg je direct toegang tot het netwerk van Impact Oost met alle partners en leden.

Je hebt twee verschillende lidmaatschappen. Je wordt of partner of lid van Impact Oost. Als partner doe je een wat grotere financiële bijdrage en krijg je een pagina met informatie over jouw onderneming/organisatie/gemeente op de website. De leden zijn sociale impact ondernemers en krijgen toegang tot het netwerk, worden uitgenodigd voor bijeenkomsten en zijn duidelijk zichtbaar in de sociale inkoop marktplaats.

Training impact meten

Wat ROZ eruit wil halen? Sociaal impact ondernemen krijgt op deze manier alle aandacht en alle informatie over dit onderwerp is op één website zichtbaar. Sociaal impact ondernemen de norm maken, dat is natuurlijk het ultieme doel! Op de site van Impact Oost komt ook een agenda met alle bijeenkomsten die met dit onderwerp te maken hebben. Zo ook onze trainingen. Onze aankomende training start in maart en gaat over impact meten. Vandaag de dag is roepen dat je maatschappelijk verantwoord of sociaal onderneemt niet meer voldoende. Je moet het ook laten zien en meetbaar maken! Dit kan door ‘impact te meten’. Tijdens deze training leer je hoe jij de waarde, die jouw onderneming bijdraagt aan de maatschappij, in beeld brengt. Deelnemen aan deze training? Kijk voor meer informatie op www.trainingen.rozgroep.nl/impactmeten.”

Vragen? Neem contact op