Ondernemersverhaal.

Lees het persoonlijke verhaal van deze onderneming.

Wij vinden het heel dankbaar werk om mensen in het zadel te helpen

Gepubliceerd op: 22-4-2024

Het kantoorpand van Globe Group is mooi gelegen aan de rand van Zelhem. Eenmaal binnen zie je als decoratie allerlei uniformen en objecten die te maken hebben met veiligheid. Mirjam Roozegaarde, één van de twee directieleden, vertelt: “Globe Group is het grootste beveiligingsbedrijf van Oost-Nederland met een zeer breed aanbod en een eigen opleiding: de Globe Academy. We hebben 120 mensen in dienst, waarvan zestig beroepsverkeersregelaars. Behalve veel particuliere objecten beveiligen wij ook alle dertien bedrijventerreinen in de Achterhoek.”

Binnen één of hooguit twee jaar zie je als het ware een nieuwe persoon voor je staan. Iemand die zijn of haar leven prima op orde heeft gekregen.

Samenwerking met Laborijn

Mirjam legt uit dat veel van ‘haar’ verkeersregelaars mensen zijn met een afstand tot de arbeidsmarkt bijvoorbeeld uit de Participatiewet, de WIA (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) en de vroegere Wajong (Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten). In dienst bij Globe vinden zij naast mooi en nuttig werk de gezelligheid van collega’s en een prettige werksfeer.

“We werken al zeker acht jaar samen met Laborijn. Omdat we doorlopend vacatures hebben voor verkeersregelaars, zijn we daar heel blij mee. De accountmanagers van Laborijn weten precies wat voor type medewerker wij zoeken en doen voor ons een voorselectie. Zo komen er regelmatig medewerkers vanuit Laborijn naar ons toe. Voor onze continuïteit is dat ideaal. Wij vinden het daarnaast heel dankbaar werk om iemand in het zadel te helpen. Vaak zijn mensen niet arbeidsfit als ze bij ons komen; binnen een of hooguit twee jaar zie je dan als het ware een nieuwe persoon voor je staan, die zijn of haar leven prima op orde heeft gekregen.”

Korte lontjes

Mirjam schildert wat verkeersregelaars in hun mars moeten hebben: “Naast verkeerstechnische kennis is het belangrijk dat ze op een luchtige maar wel stevige manier contact leggen met bestuurders van voertuigen. Soms valt dat niet mee, het lijkt wel of de lontjes steeds korter worden, dat merken wij overal. Daardoor is er wat minder begrip voor elkaar. Maar als het eerste contact positief is, gaat het bijna altijd goed.”

Mirjam vervolgt: “We zouden ook graag statushouders in dienst nemen, maar het beheersen van de taal is voor verkeersregelaars een must; zolang ze die nog niet vaardig zijn kunnen we ze helaas geen werk bieden. Je moet je voorstellen dat automobilisten snel geïrriteerd zijn bij oponthoud door omleidingen. Veel hangt dan af van de communicatieve vaardigheden van de verkeersregelaar. Daarbij is het natuurlijk belangrijk dat zij zich er steeds bewust van zijn dat boze opmerkingen nooit persoonlijk zijn bedoeld. Een van onze medewerkers die het heel goed doet, is Marcel Zeevalkink. Hij is nu bijna een jaar bij ons gedetacheerd als verkeersregelaar. Marcel is altijd vrolijk en positief, ik ken hem niet anders.”

Duimpjes

Marcel werkte zeventien jaar bij Kringloopcentrum Aktief in Doetinchem voordat hij de stap naar Globe zette. Hij bekostigde zelf zijn opleiding tot professioneel verkeersregelaar in Nijmegen. “Ik had hiermee al de nodige ervaring als vrijwilliger en wilde er graag mijn beroep van maken.”

Verkeer regelen gaat aan de hand van gebaren, legt hij uit. “Dat zijn er heel veel: het stopteken, het opzijteken, het fietsteken ... maar wat ik merk, is dat bestuurders de tekens vaak niet zo goed kennen. Zelfs rijschoolhouders weten soms niet dat de aanwijzingen van een verkeersregelaar altijd boven de andere verkeerstekens gaan, zoals de verkeerslichten en -borden. Dat levert wel eens gevaarlijke situaties op. Ik weet het altijd op te lossen en vaak krijg ik dan een duimpje of een opgestoken hand.”

Hij vindt het werk leuk, maar niet heel spannend. “Eigenlijk is het spannender om op tijd te komen. Want ik werk door de hele regio, tot in Arnhem, Nijmegen, Berg en Dal. Soms weet ik een dag van tevoren nog niet waar ik word ingezet.” Op welke locaties werkt hij zoal? “Op het parkeerterrein van de Hogeschool Arnhem Nijmegen, of bij wegwerkzaamheden in Doetinchem. Ook stond ik in het centrum van Nijmegen voor het begeleiden van de Vierdaagse. Het is heel divers. En juist die afwisseling vind ik zo fijn.”

Piraat

Marcel vervolgt: “Waar je altijd aan moet denken, is dat je de juiste kleding draagt en voorbereid bent op weersveranderingen. En natuurlijk neem ik mijn eigen eten en drinken mee. Hoewel dat bij de Vierdaagse niet nodig was: daar kreeg ik van alles aangeboden, heel gezellig en feestelijk was dat!” Hij kan het prima met zijn collega’s vinden. “Soms carpoolen we onderling en soms worden we samen opgehaald om naar het werk te gaan.” In zijn vrije tijd is Marcel druk met zijn internetzender piraat.tien.net. “We zenden woensdag tussen 18.00 en 22.00 uur uit, en op vrijdag om de week van 13.00 tot 18.00 uur. Engelse, Duitse en ook Nederlandstalige muziek. Je kunt een verzoek indienen via de site”. Bovendien is hij ook graag dj bij feesten en partijen. Mirjam licht toe dat Globe rekening houdt met de hobby van Marcel. “We stellen ons flexibel op. Gedetacheerde medewerkers hebben daarin een streepje voor. En dat gunnen wij ze van harte.”

Fotograaf: Bas van Spankeren

Over Globe Holding B.V.

Keurmerken sociale onderneming

PSO Nederland Trede 3 & 30+ ABW